Lange uren

Niet alleen zij beleefde spannende dagen, ook ten huize madrina beten we de afgelopen anderhalve week op onze nagels. Gisteren werd mijn meme geopereerd. Een ernstige vernauwing aan haar halsslagader (al voor 80% dicht) had ze, da’s serieus. Risicovol ook.

Vorige week maandag, tijdens mijn verjaardagsfeestje, merkte mijn nonkel dat er iets mis was. Hij is vrijwilliger bij het Rode Kruis. Nog niet zo lang eigenlijk. Vorig jaar ging ik naar zijn officiële diploma-uitreiking. Inclusief persfotografen en een resem politici om hem zijn drie brevetten te geven. Hij volgde namelijk de reguliere EHBO-opleiding en enkele vormingen, waardoor hij ook mee met de ambulance rijdt. Trots dat wij zijn. En zijn enthousiasme over zijn nieuwe ‘hobby’ is zo aandoenlijk. Volgens mij heeft hij zijn roeping in de gezondheidssector gemist.

Soit. Hij zag allerlei abnormale dingen bij mijn meme. Wij niet. En zij voelde zich goed. Zei ze toch. We lachten zelfs een beetje met hem: last van beroepsmisvorming, jong? Hij was dus boos. Maar tijdens de taart, toen Antje iets grappig deed en iedereen lachtte, merkten ook wij enkele signalen op: een scheve mond, niets zeggen, een verdwaasde blik, … Enkele jaren geleden heeft mijn pepe een beroerte gekregen, sindsdien zijn wij alert voor zulke tekens. Een uur en een doktersbezoek later zaten we in het ziekenhuis. Diagnose: een beroerte. Haar rechterarm was geraakt. Spreken en schrijven lukten niet goed. In de daaropvolgende dagen gebeurden er heel wat onderzoeken. Met mijn pepe aan haar zijde. “Ik zal nu bij u komen waken zoals gij indertijd voor mij hebt gedaan“, had hij gezegd. Schone liefde noem ik dat :-) En ondertussen maar wachten. En mijn meme, die heeft geen geduld. Op dag twee verveelde ze zich al te pletter. Thuis is ze altijd in de weer. Steeds aan’t zorgen voor anderen. Da’s geen vrouw om strike in een bed te liggen.

Ze maakte zich niet alleen druk over haar gebrek aan actie. Vanaf dag drie moest ze naar de logopedist en de kinesist. Om te revalideren. Of om onnozelheid te doen as she puts it. “Woordjes raden, lijnen en krullen tekenen en tsjoepekes versteken“, zuchtte ze. En zaterdag wilde ze naar de ziekenhuiskapel wandelen, maar moest ze van de verpleger in een rolstoel zitten. Kwaad dat ze was. Gevolg: haar bloeddruk was altijd te hoog. En da’s niet goed, want dan opereren ze niet.

Gisteren ging ze dan toch onder het mes. Geen stent, wegens de vergevorderde vernauwing, maar wel een operatie. ‘s Morgens, om kwart na 7, kwamen ze haar halen en om half één ‘s middags kregen we het verlossende telefoontje, daartussen duurden de minuten eindeloos lang. Stress, zenuwen, pure horror was het. U wil niet weten hoeveel keer ik patience heb gespeeld. Maar de operatie is goed verlopen (op YouTube staat trouwens een filmpje van zo’n operatie). Ze moest niet naar de intensieve afdeling. En ze was nog suf, maar ze wilde wel een beetje yoghurt eten. Het vieze ding (de verkalking) dat ze uit haar halsslagader gehaald hebben, staat nu in een potje op haar nachttafeltje. Als ze goed herstelt, mag ze in de loop van volgende week naar huis. Om dan enkele maanden te revalideren natuurlijk. Zoals onnozelheid volgen bij de logopedist ;-)

En weet ge wat wij, de ongelovigen, tijdens dat eindeloze wachten hebben gedaan? Kaarsen gebrand. Omdat zij dat voor ons zou doen. En ‘t heeft gewerkt blijkbaar :-) Net als al die steunberichten via Facebook en Twitter. En nu duimen we verder voor een spoedig herstel.

10 reacties

  1. Kijken naar YouTube-filmpjes over een operatie die een geliefde ondergaat, dààr moet ge stalen zenuwen voor hebben. Het is niet meteen iets dat ik zou doen…
    Nu, blij voor jullie dat ze intussen “in orde” is (of toch herstellend).
    En dat branden van die kaarsen, ik ken dat: het is een beetje “baat het niet, dan schaadt het niet”. En het is vooral een ritueel dat rust geeft tijdens de spannende uren, niet ?

    1. Awel, mijn pepe heeft indertijd een stent gekregen, dus ik wilde weten waarom ze bij haar voor een operatie kozen. En toen kwam ik op dat filmpje terecht en ik dacht ‘doe het niet’, maar tegelijkertijd moest ik weten wat ze met haar gingen doen.
      Over die kaarsen gesproken. Zowel mijn mama, mijn nonkel als ikzelf hebben dat los van elkaar gedaan. Zonder dat we het wisten. Omdat mijn meme dat altijd voor anderen doet. En dat geeft idd een stukje ‘bezigheid’.
      Merci trouwens voor de steunberichten op Twitter, dat deed deugd jong!

  2. Dat het verder goed mag gaan met je meme!

  3. Ik steun je met woorden mee.

  4. Ik wensje meme veel sterkte toe en een vlotte revalidatie.

  5. iliveformydreams · · Beantwoorden

    Ik wens meme ook een vlotte revalidatie toe! *knuffel*

  6. Merci allemaal! Ik zal’t haar straks zeggen ;-)
    Tis een sterke madam, binnekort sjoffelt ze weer van hier naar daar alsof d’er nooit iets gebeurd is.

  7. Naar dat filmpje ga ik niet kijken of ze mogen me afvoeren :-)
    Uw mémé lijkt me een taaie madam, ik wens haar een heel spoedig herstel toe zodat ze snel weer kan doen waar ze zin in heeft.
    Tja, ongelovigen….als het er op aankomt zou ik al de goden hun kop vol zottigheid zeggen, gewoon van de stress en angst. Kaarsjes worden dan ook aanstoken… maar voor welke heilige??? Zolang we iets hebben om te hopen dat het goedkomt, dat sterkt.

  8. Ik wens je mémé een goed herstel toe. Zij is beslist nog van dat taai ras dat zich niet zomaar gewonnen heeft! En dat ritueel van kaarsjes branden ? Dat heeft niks met geloof te maken maar het brengt licht en licht betekent niet alleen helderheid maar ook opluchting.

  9. Zoals een tante van haar zei: “Ge zijt van een sterk ras en die kunnen tegen een stootje.” :-) Morgen mag ze naar huis, gelukkig! Ze herstelt goed, maar ze is nog snel moe. Vanaf volgende week moet ze drie keer per week naar het ziekenhuis om te revalideren. En de kleindochter/maatschappelijk assistente (zijnde ik) heeft in tussentijd al poetsdienst geregeld sie.

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 52 andere volgers

